In een periode van 30 jaar heeft Disney 4,2 miljard dollar geïnvesteerd in Disneyland Parijs, en men zou denken dat dat een winstgevende onderneming is, aangezien het resort volgens nieuwe analyses (via The Guardian) het best presterende internationale buitenpost is.
Maar zelfs dan heeft Disney deze investering nog steeds niet terugverdiend. De analyse toont aan dat de omzet in het fiscale jaar 2025 een recordbedrag van 4 miljard dollar bereikte, en de operationele opbrengsten steeg tot 304 miljoen dollar.
Dus waarom heeft Disney hun investeringen niet terugverdiend? De analyse stelt dat de oorspronkelijke financiering een probleem blijft. Het grootste deel van de bouw in 1992 werd gefinancierd met leningen in plaats van met Disney's eigen geld, en ze werden al het jaar daarop gewaarschuwd dat de financiële structuur van de leningen het voortbestaan van het bedrijf bedreigde.
De opkomst is ook niet altijd zo goed geweest, want het park gaf prioriteit aan Engels boven Frans en had hoge ticketprijzen.
Toch wordt verwacht dat het park uiteindelijk quitte zal gaan en de grote investeringen die Disney in het park heeft gedaan terugverdient.
Disney heeft na 30 jaar nog steeds geen investeringen in Disneyland Parijs terugverdiend
Originalquelle: www.gamereactor.nl →